WARSZTATY » ABC tańców polskich

57-02.08-JANUSZ-PRUSINOWSKI-KOMPANIA-KONCERT-©-Dwa-Brzegi-fot.-Joanna-Kurdziel-Morytko(2)

ABC tańców polskich– czyli jak wirować z gracją i po ścianach (Piotr Zgorzelski)

Powszechne niegdyś znane w Polsce, dziś na nowo odżywają wyciągnięte z zakurzonej półki lub czyjejś pamięci. Pojawiają się coraz częściej w przedszkolach, szkołach, a zwłaszcza na potańcówkach, których coraz więcej w dużych miastach i na wsi. Jednak powrót do nich nie jest prosty. Oprócz zaniku znajomości podstawowych kroków zmieniły się także nawyki ciała w tańcu, ekspresja tańczących i zubożały relacje pomiędzy nimi. A jest to sfera ogromnych możliwości. Poznanie kroków oraz prostych zasad obowiązujących w tych tańcach, pozwolą tancerzowi na spontaniczność i improwizację, a wszystko to przy zachowaniu charakterystycznych cech stylu i manier wykonawczych.

Zatem celem Mazurkowego ABC będzie nauka i opanowanie w stopniu podstawowym tańców o rytmach mazurkowych i elementów z nimi związanych takich jak: tańczenie w parze, tańczenie po kole, wirowanie w parze w układzie otwartym i zamkniętym, improwizowanie oraz używanie różnego rodzaju ozdobników. W warsztatach wykorzystane zostaną Mazurki i Oberki z Mazowsza i Radomszczyzny.

O prowadzącym: 

Piotr Zgorzelski (ur. 1969) – Etnolog, tancerz i basista w kapeli Janusz Prusinowski Kompania. Od ponad 20 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na Świecie. Stale współpracuje przy projektach realizowanych m.in. przez IMiT, NIFC, IAM.

Uczył się bezpośrednio od wiejskich tancerzy jak również ze źródeł archiwalnych, wypracowując autorski program zajęć uwzględniający współczesne predyspozycje i umiejętności, pokolenia pozbawionego żywego kontaktu z muzyka ludową.

Współzałożyciel warszawskiego Stowarzyszenia „Dom Tańca” (1994) i jego kilkuletni prezes. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym.

Współpracował przez wiele lat jako aktor oraz choreograf z off-owym teatrem „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia „Kalewala”, „Dawid”, „Gilgamesz”, „Czarna Mańka – królowa przedmieścia”), a także z Teatrem Narodowym w Warszawie oraz Teatrem Polskim.

Wraz z kapelą Janusz Prusinowski Kompania koncertował i prowadził warsztaty w większości krajów Europejskich, a także w Azji i Ameryce Północnej (m.in. Carnegie Hall NY, Chicago Symphony Center).